torsdag 3. juni 2010

Matbokser og drikkeflasker

Hurra - Blafre Design kommer nå med ny drikkeflaske i STÅL. Designet og utseendet, på de nye motivene, er like spennende og lekent som alltid. Nettsiden deres finner du her.

Min lille knert er lidenskapelig opptatt av traktorer, og jeg har derfor sett meg ut denne flasken i stål fra Blafre.


Det finnes så mange fine drikkeflasker med gøyale design, men stort sett alle er laget i aluminium. Det kvier jeg meg for å kjøpe, og ender alltid opp med å gå videre uten drikkeflaske i handlekurven. Sønnen min får istedet en plastkopp, og flaske, som er garantert fri for skadelige stoffer.

Selfølgelig må vi ha matboks (koffert) som matcher flasken.


For tiden er det denne matkofferten som er favoritten.


Kofferten kommer fra Trolde Eventyr i Danmark, og du kan sjekke ut deres nettside her. Motivet på denne kofferten er; Bukkene bruse som skal til setra for å gjøre fete, og med det store, stygge trollet under broen. Det er rart med barn og eventyr... De kan høre på det samme eventyret mangfoldige ganger, og det virker som om det bare blir mer gøy for hver gang.

Også denne kofferten er i aluminium, og jeg pleier derfor å pakke maten inn i matpapir før jeg legger alt ned i kofferten.

Aluminium er visstnok ikke giftig i kontakt med nøytrale PH-verdier, men derimot svært giftig når materialet kommer i kontakt med sure og salte næringsmidler. Hvor mye mat og drikke er ikke surt, syrlig eller salt? Konsekvenser ved for høyt inntak av aluminium er negativ helseeffekt på reproduksjon og utvikling av sentral nervesystemet. Spedbarn og barn er spesielt utsatt for skader pågrunn av at nervesystemet deres er under utvikling.

Før i tiden (besteforeldre generasjonen) ble det brukt mye kjeler og kar av aluminium. Om du har slikt i skapet i dag ville jeg latt være å bruke det - det er svært usunt. I dag er nok det meste av aluminiumet belagt med et beskyttende lag eller hinne (coating). Teflon er et ekempel på det, og vi vet jo alle at det kan bli riper og hakk i slikt materiale. Og hva vet vi om denne coatingen - er den helt trygg da???

Ikke for å være hysterisk, men jeg foretrekker drikke flasker og matbokser av stål fremfor aluminium. Det har med føre var prinsippet å gjøre. Rustfritt stål er et tryggere valg, og er et materiale som forbindes med kvalitet.

Jeg skal i hvertfall løpe og kjøpe, når de nye flaskene og matboksene fra Blafre Design kommer for salg, nå i sommer! Så får vi bare håpe det kommer en matboks variant i stål etterhvert!

Hilsen Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar