torsdag 25. november 2010

Happy Thanksgiving

Happy Thanksgiving Day Parade NYC


Paraden skal være en av de flotteste i verden, og den blir arrangert for 84. år på rad. Det er varemagasinet Macy`s som i sin tid startet denne paraden. Den blir sett av over 3,5 millioner mennesker på Manhatten hvert år, og det er helt sikkert mange flere millioner som følger med via TV skjermene. Den er nok veldig "plastic & fantastic", kan jeg tenke meg. Nå er ikke jeg den som er mest glad i plastikk, men det er helt sikkert en stor opplevelse å være med på dette.

Thanksgiving, eller høst takkefest, blir feiret på forskjellige måter på forskjellige steder rundt omkring i verden, og er ikke bare en amerikansk "holiday". Selv forbinder jeg det med USA, "stuffed turkey" med tilbehør og "pumkin pie". Der blir Thanksgiving feiret den fjerde torsdagen i november. Denne langhelgen innleder også selve julehandelen, og fredagen har fått navnet "Black Friday", og da er det visstnok fullstendig kaos i butikker med supersalg overalt. Ellers er det vanlig å feire denne høytiden i rolige former sammen med familien.

Vår kjære datter går på skole i USA, og denne dagen tilbringer hun i New York City sammen med gode venner. Naturlig nok går tankene mine dit i dag.

Høst takkefest er en hyggelig begivenhet, og det å stoppe opp og si TAKK er nok noe mange av oss burde gjøre oftere...

Hilsen Anna
Bilde er lånt fra Google

2 kommentarer:

  1. Åh, vil tro datteren din koser seg gløgg ihjel under den paraden! :-D Det hadde virkelig vært drømmen å fått oppleve den. USA er stort på alt, men jeg synes det bare er tøfft! ;-) Hihi!

    Ha en fin kveld!
    KLem J

    SvarSlett
  2. Thanksgivingfeiringen høres så koselig ut, synes jeg. Og så fin tradisjon å stoppe opp og tenke over hva en er takknemlig for og takke :) En slik tradisjon som det hadde vært fint å ha! Nå som vi allerede har innført Valentines day og Halloween, kunne vi ikke bare innført denne feiringen også?
    Paraden så gøy ut!
    Ha ei fin helg
    Klem Tonje
    PS: Kjempefornøyd med pleieproduktene tomtom baby!

    SvarSlett