mandag 20. september 2010

Røde rognebær

På lørdag var vi igjen på plass på Bondens Marked i Fredrikstad med saften vår. Utrolig koselig med slike markeder! Ved siden av oss var det en dame som solgte all verdens herligheter på glass og krukker - alt laget av bær, frukt og urter dyrket på gården deres, og av spiselige skatter funnet ute i naturen. Slikt blir jeg litt inspirert av... På min daglige formiddagstur i skogen, med hunden vår, bestemte jeg meg for å prøve og lage noe av dette selv.

Rognebær bugner det av om dagen. Selve bærene er sure og beske i smaken, men rognebærgele smaker veldig godt til viltmiddagen. Dessuten er bærene rike på C-vitaminer. Næringsmessig kan de visstnok sammenlignes med epler. Først ut blir derfor rognebærene. Om det blir vellykket gjenstår å se, men om det gjør skal jeg vise frem både resultat og oppskrift her.


Denne vakre plansjen har jeg lånt fra wikipedia hvor jeg også fant ut følgende:
Rogn (sorbus aucuparia) eller raun er et løvtre sortert under rosefamilien. Navnet rogn kommer fra norrønt "reynir" som har sammenheng med ordet raud. Trærne vokser og trives over hele landet, men ikke i høyden.Treet kan bli opptil 100 år gammelt, og utseendet avhenger av klima og alder på treet.

Ellers har helgen gått med til burdagsfeiring av bamsefar i huset, Bondens Marked, en liten tur til huset i Asker og ikke minst til fårikålspising. Ingen høst uten minst en middag med fårikål - kjempegodt!!!

Ønsker alle en finfin høstuke!

Anna

Note! I morgen legger jeg ut nok en giveaway på bloggen! Så følge med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar